Penting sangatkah ‘introducer’ ni?
Di dalam Public Gold, terdapat satu sistem iaitu sistem introducer; di mana setiap customer
baru atau new buyer di Public Gold, mestilah mempunyai seorang individu
yang diletak namanya di ruangan introducer semasa pendaftaran atau pada
pembelian pertama di lakukan.
Persoalannya, penting
sangat ke introducer ni? Kalau tak letak sesiapa di ruangan introducer ni tak
boleh ke?
Jawapannya: BOLEH.
Sebenarnya, tidak
menjadi satu masalah pun pada new buyer atau customer baru untuk buat
sebarang belian atau pendaftaran akaun GAP tanpa meletakkan sesiapa pun
sebagai introducer mereka. Transaksi tetap berlaku dan emas tetap boleh dibeli
tanpa sebarang masalah atau kesulitan. Bahkan, harga tetap sama; tak ada beza
walau satu sen pun harga emas yang ingin dibeli walaupun kita tak letak
sebarang nama di kolum introducer.
Dah tu, kenapa ada
ruangan introducer? Kenapa para dealer selalu sebut introducer itu penting?
Dapat apa je?
Kalau nak cerita
pasal dapat apa, sebenarnya setiap dealer yang introduce syarikat Public Gold
kepada mana-mana customer dan mereka meletakkan nama dan PG code dealer
tersebut pada ruangan introducer, maka dealer tersebut akan mendapat komisen
atas setiap belian dari customer yang meletakkan nama mereka sebagai introducer
mereka. Komisen yang diterima oleh para dealer berbeza mengikut status
dealership masing-masing, hanya sekitar 1-2% sahaja.
Tapi, itu
bukanlah permasalahannya. Para dealer yang aktif selalu sebut yang introducer
ini sangat penting adalah kerana ianya amat, amat penting. Sebab, jika new
buyer tersebut tidak mempunyai introducer, mereka ibarat bergantung tidak
bertali. Mereka tidak ada pembimbing.
Introducer ini lebih kepada pembimbing. Dealer anda adalah
pembimbing anda dalam urusan jual beli emas dengan Public Gold. Dengan adanya
dealer, kita mudah membuat rujukan jika berlaku sebarang masalah dan kesulitan
ketika berhubung dan berurusan dengan Public Gold.
Jual beli emas
ini, bukan sekadar jual beli sahaja. bahkan dalam jual beli itu pun, kita
terkadang memerlukan bimbingan. Macam mana cara nak buat belian, macam mana nak
jual balik. Apa itu ‘lock harga’ dan macam mana nak buat. Kalau emas
kita patah, nak buat macam mana. Jika belian kita tidak di update oleh
sistem syarikat, nak buat macam mana. Semua hal ini kita boleh rujuk pada
dealer kita masing-masing.
Terkadang, para
dealer tidak kisah pun tentang komisen tersebut kerana bagi mereka, yang paling
utama adalah membimbing dan menyampaikan maklumat yang betul seputar simpanan
emas pada setiap customer dan new buyer yang bertanya pada mereka.
Kebanyakan dealer yang saya kenal, mereka suka sangat kongsi maklumat tentang
simpanan emas. Mereka mahu masyarakat celik emas. Tujuan utama mereka adalah
MEMBIMBING.
Kenapa introducer ini
sangat penting?
Ini disebabkan
dalam bab simpanan dan pelaburan emas, kita akan ada banyak benda yang nak di
tanya. Banyak benda yang terlintas dekat benak fikiran seputar simpanan emas.
Dari sudut jual belinya, gadaian, syarikat ar rahnu yang sesuai, bila waktu nak
jual dan beli, cara nak tempah peti besi dan sebagainya. Banyak benda yang kita
nak tanya, sebab bab emas ni bukannya bab main-main; EMAS kot. Barang berharga
dan bernilai tinggi. Tak gitu? (“,)
Kenal pasti siapa dealer
kita
Sebelum nak letak
mana-mana dealer untuk dijadikan introducer anda, saya nasihatkan agar anda KENAL
PASTI dahulu dealer tersebut. Jangan pilih dealer yang tidak aktif kerana
ia akan membantutkan sesi mentoring anda. Apabila dealer tak aktif, kita nak
dapat feedback dari mereka pun susah, kadang-kadang tak di reply pun
mesej kita.
Saya pernah
terbaca luahan hati beberapa customer yang di abaikan oleh introducer mereka
kerana mereka sudah tidak aktif. Saya kasihan mendengar luahan mereka sebab
mereka masih ada yang belum tahu cara nak buat belian, tak tahu nak lock harga,
tak tahu apa itu GAP, tak tahu apa itu EPP, tak tahu macam mana cara nak jual
balik emas mereka; walhal mereka sudah lama berdaftar dengan Public Gold, dan
dah ada PG code masing-masing dah.
Apabila ditanya,
kenapa tak rujuk introducer masing-masing? Jawapan mereka sama, ‘diaorang tak
balas pun’, ‘diaorang tak jawab pun soalan kami walaupun dah blue tick
dekat chat wasap’, ada juga yang dibalas dengan jawapan, ‘maaf ya, saya dah
lama tak berurusan dengan PG, saya dah tinggal lama dah’. Paling sedih jika
dealer tu jawab, ‘awak cari dealer lain la ya, ramai dekat luar tu, pilih je’.
Jadi, saya
nasihatkan, kenal pasti dahulu dealer yang kita nak letak nama mereka sebagai
introducer kita. Biar mereka betul-betul aktif, suka membantu dan ramah.
Sekarang ni mudah sahaja, tengok facebook mereka dan tengok post mereka. Dekat
situ kita dah boleh nilai dealership mereka.
Kadang-kadang,
tak semestinya kita perlu kenal rapat baru kita nak jadikan dia sebagai
introducer kita. Banyak yang saya jumpa, mula-mula mereka tak kenal sangat pun
introducer mereka; mereka hanya kenal di FB dan selepas sesi suai kenal,
sekarang ni dah jadi kawan rapat dah. Cukup sekadar kita yakin yang dia boleh
jadi rujukan kita di waktu hadapan nanti, terus ambil dia dan jadikan sebagai
introducer kita.
Jangan berhenti
setakat itu sahaja, kenal lebih dalam dengan dealer tersebut. Follow
rapat-rapat sebab kalau dealer tadi dah rapat dengan kita, kalau kita ada
masalah sikit pun, dan kita rujuk dia; mesti dia akan layan kita sebaik mungkin
sebab dia dah kenal kita. Mungkin setiap masalah yang kita ajukan pada dia,
dalam masa beberapa minit sahaja dia akan reply mesej kita, kalau lambat pun,
dia akan maklum pada kita.
P/S: PENTING!!! Introducer TIDAK
boleh ditukar selepas register. Jadi, kenal pasti betul-betul dealer yang
kita nak letak nama dia sebagai introducer kita; yang boleh bantu dan bimbing
kita dengan betul dan penuh tanggungjawab.
Kalau anda mahu letak saya sebagai
introducer anda, boleh tulis PG code saya: PG00067078, Muhammad Sahli
bin Arifin. Save nombor telefon saya ya, 0132806625; mudah nak berhubung
nanti. (^_^)
Jika ada sebarang kemusykilan dan
masalah serta memerlukan sebarang bantuan dalam proses dan urusan bersama
Public Gold, boleh terus contact saya. Saya akan balas mesej anda secepat
mungkin, jika mesej tidak berbalas dalam tempoh yang agak lama, ingatkan saya.
Terima kasih.
Sahli Arifin
05.06.2017 02:59PM
Kompleks Islam Putrajaya.
Comments
Post a Comment